/ بلاگ / اسلحه خیبر

اسلحه خیبر

4 مرداد 1401 0
1,416بازدید
اسلحه انفرادی خیبر یکی از سلاح‌های تولید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که در سال ۱۳۸۱ طراحی و ساخته شد. این اسلحه با جرم ۳/۷ کیلوگرم می‌تواند گلوله‌هایی با کالیبر ۵/۵۶ میلی‌متری در ۸۰۰ تا ۸۵۰ تیر در دقیقه تا فاصله ۲۵۰۰ متری شلیک کند. البته برد موثر این اسلحه ۴۵۰ متر اعلام شده است.

سرعت خروج گلوله از لوله سلاح خیبر در ۹۰۰ تا ۹۵۰ متر بر ثانیه اعلام شده است و خشاب‌های این سلاح می‌تواند ۳۰ تیر را در خود جای دهد. این سلاح در سه حالت تک تیر، ۳ تیر و رگبار می‌تواند در صحنه عملیات حاضر شود. برای این اسلحه سه نوع لوله ۶۸۰، ۷۳۰ و ۷۸۰ میلی‌متری طراحی شده است.

اسلحه خیبر مزیت‌های بسیاری دارد که یکی از آن‌ها قابلیت شلیک ۳ تیر پس از هر بار کشیدن ماشه است. این موضوعی است که به تازگی در بین نیروهای نظامی جهان مطرح و در سلاح‌ها ایجاد شده که متخصصان ایرانی آن را در خیبر ایجاد کرده‌اند، تیرانداز با استفاده از این مکانیزم می‌تواند با هر یک بار کشیدن ماشه ۳ گلوله را به سمت هدف شلیک کند و این ۳ تیر در فاصله کمی از هم به هدف با دقت بالایی اصابت کرده و هدف مورد نظر را سریع‌تر از پای در می‌آورد.

از طرفی این اسلحه نسبت به سلاح‌هایی با کالیبر ۷/۶۲ میلی‌متر وزن کم تری دارد و با طراحی ارگونومیک خود راحتی و سهولت در تیراندازی را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها می‌تواند علاوه بر افزایش دقت در تیراندازی با اسلحه خیبر این اسلحه را به سلاحی راهبردی در میدان‌های نبرد تبدیل می‌کند.
دسته بندی مقالات
در ژانرها
در رده‌های سنی
جستجوهای پرتکرار
1 محصول
  • تایید و تکمیل خرید
    مجموع سبد
    0 تومان